Özel öğrenme güçlüğü ve Dehb tanısı olan öğrencim ile yaptığımız çalışmalardan örnekler vermek istiyorum.
Birey ilköğretim 2.sınıfa devam etmektedir.Okulda orta sıralarda oturmaktadır.Sınıf öğretmeninin kontrolü sağlamak adına ara sırada yükselen sesini hep üstüne alınarak ona kızdığı düşüncesine kapılmıştır.Birebir yaptığımız çalışmalarda ilk derse girmemiz annenin kısa süreli bize eşlik etmesi ile başladı.Sonra anneyi sınıf ortamından yavaş yavaş uzaklaştırdık.Bunu yaparken ilk dersimiz olması ve güven duygumuzun sadece ilk tanışmadan kaynaklanan bir ısınma şeklindeki sınırlılığı sebebiyle adım adım gerçekleştirdik.Anne kapalı kapının yanına çekilen sandalyede kısa süre oturdu.Birbirimize kanımızın kaynamasından fırsat bilerek hamurlar,çubuklar ve fasulyelerle bildiklerinden ip ucu almaya ve kaba değ.notlarımı tutmaya başlarken anne aralanan kapıda oturuyordu bu kez.Sonra çantasını sandalyenin üzerine koyarak hafif aralanan kapıdan ellerimi yıkamaya gidiyorum diyerek çıktı.ve bunu gerçekleştirdi.Birey aslında hazır olduğu sınıfta baş başa kalma fikrine daha da ısınarak hayata geçirmiş oldu.Bu bireyin ders ve okuldan kaçış yöntemiydi.Anneye bağlılığı ile bir yere kadar ortak nokta kurulabilirdi.
Bireysel farklılıklar çok önemli.Aileye bunu doğru şekilde aktarmak ve birlikte yol alınması sağlamakta öyle..
Birey ile ders süresini ilk ders sebebiyle biraz kısa tutarak ortamla ilgili,annenin içeride onun beklediğiyle ilgili bir şüphe uyandırmaması adına onları kavuşturduk:)
Ders içinde küçük başlıklar ile tuttuğum notları bireyin duyamayacağı ortalar içinde paylaşamaya gayret ettim.Gün içinde veli ile telefon görüşmesi yaparak ayrıntılar paylaşıldı.
Ailenin önceleri durumu oldukça iyi olması sebebiyle herşeyi istemeden elde çocukları ile sık sık oyuncak alış verişi problemleri yaşadığı bilgisi alındı.Anne sorunların çok farkında olmasına rağmen.Baba ile ortak bir dil kuramadıklarından sorunların üstesinden gelmekte zorlanıyorlardı.Annenin hayır dediği şeyi baba akşam olmadan çocukları yokluk görmesin diye gerçekleştiriyordu.Annenin kurmaya çalıştığı kural ve bizimle birlikte oluşturmaya çalıştıkları çalışma,oyun,ödül programı işe yaramıyordu.Anne plan ve programa dahil olmak için elinden geleni yapmayı sürdürüyor.Bu zincirin son halkası baba ile iletişim içinde olarak ,onu yavaş yavaşta olsa programa dahil etmeye çalışıyoruz.,
Birey derse şuan annesini bekleme salonunda bırakarak geliyor.Sohbet etmeyi çok seven birey okulda ne var ne yoksa paylaşarak dersi kaynatma azmini sürdürüyor.:)Fakat yine de azar azar da olsa kendi performansının farkına varmaya başladığını rahatça söyleyebilirim.
Kurum içinde koyduğumuz kuralların farkında olup ev içinde bu kuralların bu kadar tersinde davranan çocuklarda hep karşılaştığım şey anne ve babanın tutum ve davranışlarındaki uyumsuzluk oluyor.Aileyi eğitime katmadığımız süre içinde deyim yerimdeyse boşa kürek çekmiş oluyoruz.Oysaki birlikte yol alındığında çok güzel şeylerinde olduğuna tanık olmuş biri olarak inancımızı asla kaybetmemeliyiz.
Birey böyle bir metni heceleyerek okuyabiliyor.Yazmada çok ciddi sıkıntısı bulunmaktadır.Okulda defter tutmayı reddetmektedir.Zamanının çoğunu bilgisayar telefon ve televizyonla geçirmektedir.Plan ve program dahilinde çalışmayı reddetmektedir.Böyle durumlarda ya çok ağlamakta yada karnının ağrıdığını dile getirmektedir.
Aile çocuk nöroloğuna ve psikiyatrisine yönlendirilmiştir.Birey dehb için ilaç kullanmaya başlamıştır.
Dikte çalışmalarına katılımını arttırmak için,görsel olarak cezbeden eğlenerek öğrenelim düşüncesinden hareketle etiketler,yapıştırmalar,ders içi merak uyandırıcı mimik ve sohbetlerle derse olan dikkat süresini uzatmaya çalışıyorum.
Matematik etkinlikleri için eğlenceli bir kitabımız var.Birer tirmik sayma,rakam tanıma,önce ve sonra gelen sayıyı bulma,sonuçlarını etiketlerle yapıştırdığımız toplama,çıkarma işlemleri çocukların dikkatini çekerek başladıkları etkinliği başlama ve sürdürme hatta tamamlamalarına çok faydalı bir kaynaktır.
İki hafta sonra biraz daha düzenli ve okunaklı sayılabilecek kelimeler yazarak,cümleler oluşturmaya başladık.Defteri kullanmaya alıştık.